Tre i rad i Python [Del 1/2]
Tre i rad är ett klassiskt spel där det gäller att först få tre markörer i rad. Nu ska vi bygga vårt egna Tre i rad i Python som vi kan spela direkt i terminalen! För video se: https://youtu.be/Ya17S6xyT-4
Koden för första delen ser du här nedan. Testa själv att färdigställa koden!
board = [["-", "-", "-"], ["-", "-", "-"], ["-", "-", "-"]] # skriv ut spelbrädet def print_board(): print(board[0][0] + " " + board[0][1] + " " + board[0][2]) print(board[1][0] + " " + board[1][1] + " " + board[1][2]) print(board[2][0] + " " + board[2][1] + " " + board[2][2]) # kolla om någon har vunnit # TODO: returnera True om någon vunnit, annars False def has_winner(): return False # kolla om det är oavgjort # TODO: returnera True om oavgjort, annars False def is_tie(): return False # kicka igång spel def play(player_turn): print_board() while True: print("Spelare " + player_turn + ", din tur.") rad = input("Välj rad: ") kolumn = input("Välj kolumn: ") # TODO: kolla att rad och kolumn är 1,2 eller 3 # TODO: kolla att vald plats ej är upptagen rad = int(rad) - 1 kolumn = int(kolumn) - 1 board[rad][kolumn] = player_turn print_board() # kolla om någon har vunnit eller blivit oavgjort if has_winner(): print("Spelare " + player_turn + " vann!") break elif is_tie(): print("Spelet blev oavgjort.") break # byt spelare if player_turn == "X": player_turn = "0" else: player_turn = "X" play("X")

Unga Programmerare håller kurser i programmering för barn och ungdomar. Unga Programmerare startades av studenter från Chalmers Tekniska Högskola.
Företagsinfo
Innovation Institute of Sweden AB
Box 2062, 116 74 Stockholm
Org.nr. 559290-7603
Följ oss
Länkar